berry-en-rianne-naar-zuidelijk-afrika.reismee.nl

Dag 7 Divundu

Vanochtend liep ik nietsvermoedend, half in slaap naar het toilet, keek even uit het raam en daar lag me toch een kudde nijlpaarden voor onze bungalow in het water (andere kant van het water, maar toch). Ik hoorde al een tijdje wat knorrende geluiden buiten, maar geen idee wat dat was…. Wow, da’s leuk wakker worden.

rond half 8 zijn we gaan ontbijten en om 8 uur begon onze gamedrive samen met Thomas onze gids, door het Bwabwata National Park. Een vrij compact park maar ook weer erg mooi. Wederom veel dieren gezien (impala’s, kudu’s, zebra’s, wrattenzwijnen, antilopen, bavianen, een giraf, een buffel, krokodil, arend, eenden, en vele mooie vogels). Ook kwamen we bij een dode impala waar de gieren (ook wel de schoonmakers van het dierenrijk) rondom vlogen, Weer veel te weten gekomen zoals de verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes van diverse dieren, qua kleuren en bouw. Hoe oud diverse dieren kunnen worden, hoe de verschillen in vegetatie komen, over zijn voorouders en stammen en nog veel meer. Hoewel het erg koud was in de open truck (ongeveer 6 graden), was het een zeer mooie tour. Na 4 uurtjes kwamen we weer terug bij de Lodge en hebben we eerst even opgewarmd in de zon. Daarna terug naar onze bungalow, waar Berry even de was heeft gedaan, zodat we weer even vooruit kunnen. Vanmiddag hebben we niet veel gedaan, heerlijk gelezen en bijgekomen van alle moois wat we tot nu toe hebben gezien.

Om half 5 begon vervolgens onze sundowner met een bootje over de okavangorivier. Ook hierbij hadden we weer een privetour. Onze gids Jozeph heeft ons veel nijlpaarden, een aantal krokodillen en diverse vogels laten zien. Daarnaast heeft ook hij van alles over de gewoontes verteld. Zo zagen we een vrouw in een houten bootje stappen om een stuk vanaf de waterkant water in een vat te scheppen, dit was omdat ze voor water uit een waterput geld moeten betalen en omdat het water dat te dicht aan de kant is waarschijnlijk vol ligt met koeienpoep… ongelooflijk toch, wat een luxe een gewone kraan is…Als slot vaarden we nog naar de Pupa Falls, het staat te boek als waterval, maar is niet meer dan wat stroomversnellingen op diverse niveaus. Desalniettemin toch ook weer erg mooi allemaal.

Zojuist weer heerlijk gegeten, vooraf kipsalade, daarna oryxvlees met uiensaus, spruitjes, worteltjes en ardappelpartjes. En als toetje een cake met warme vanillesaus. Erg fijn die warme saus op het einde, het is hier namelijk erg fris en daar zijn ze niet aangewend, alles is dan ook gewoon open in het restaurant zonder ramen en deuren. Nu lekker opwarmen in bed, want ook onze bungalow is vrij open allemaal.

Morgen hebben we een reisdag, na 1 week Namibië vertrekken we morgen maar Botswana, Maun. Een rit van 400 km maar de routeplanner gaf al aan dat we er ruim 6 uur over gaan doen.
De dagen erna vertrekken we naar de delta, chief’s Island. Geen idee hoe het daar met de WiFi gesteld is. Zodra het kan, horen jullie weer van ons.

Dag 6 Grootfontein naar Divundu

Waar we vandaag dachten weinig mee te maken, was ook vandaag weer een erg leuke dag.
De dag begon met een lekker ontbijt buiten in de ochtendzon. Aangezien we vandaag een reisdag hadden, hebben we rustig aan gedaan , waarbij we tijdens het ontbijt vergezeld werden door weer een aantal schitterende vogels en ook Bambi kwam even kijken.

Daarna zijn we aan de 400km lange route begonnen van Grootfontein naar Divundu.
Bij onze eerst checkpoint kregen we het verzoek van de politieagent of we 2 collega’s van hem mee wilden nemen, zo’n 120 km verderop. Natuurlijk was dit geen probleem, waarna er 2 jongemannen instapten, Lazarus en Andreas. Ze vertelden dat de banden van de politiewagen kapot waren en ze wisten niet wanneer deze gemaakt zouden worden. Onderweg gezellig gekletst, en zijn we weer een stuk wijzer geworden over Namibië en alle gewoontes. Zij wilden ook vanalles over Nederland weten, met name over Ajax Amsterdam….
Na een uurtje rijden hebben we ze afgezet in hun ‘stad’ Rundu en moesten wij nog zo’n 1,5 uur rijden.

Rond 2 uur kwamen we aan op de plaats van bestemming, Nunda River Lodge. De eigenaars stonden ons buiten op te wachten en we kregen direct een rondleiding door het hoofdgebouw. We hebben direct een ochtendtour geboekt voor morgenochtend en morgenavond krijgen we een sundowner cruise over de okavango rivier.
Daarna naar onze bungalow, pal aan het water. We hebben onze spullen binnen gezet en zijn op het terras gaan zitten. Wat schetst onze verbazing dat we binnen no-time een aantal nijlpaarden zien dobberen in het water. Zij blijven de hele middag dobberen en wij blijven de hele middag kijken. Wat een mooi gezicht en wat een leuke geluiden.
In de namiddag nog even douchen, onder het wakend oog van een grote spin en een kleine pad (ff een wen-momentje nodig gehad), daarna genoten van een schitterende zonsondergang, dat went voorlopig nog niet.
Vanavond hebben we bij onze logde heerlijk gegeten van de Braai (bbq), en dadelijk gaan we weer terug naar onze bungalow. Grappig detail, we zijn gewaarschuwd dat we moeten opletten voor nijlpaarden en krokodillen, die schijnen nogal rond te struinen op het terrein. Dat wordt spannend….

Dag 5 Etosha naar Grootfontein

Het houdt niet op, ook vandaag weer een zeer geslaagde dag.
Vanochtend ben ik om 5.45 uur opgestaan om bij de waterput te kijken of er wat te spotten viel. Berry was zo slim om in bed te blijven. 1,5 uur later kwam ik verkleumd terug waarbij ik alleen 3 damara dikdiks heb gezien. Maar…. ook een geweldige zonsopkomst. Even opgewarmd met een lekker bakkie koffie en toen gaan ontbijten. Beetje sfeerloze ruimte, maar het ontbijt was prima. We hebben de auto weer gepakt en na het uitchecken hebben we nog een stuk langs de oost rand van Etosha gereden.
Eerst kwamen we langs een mooie grote plas op (fisherman nog iets) daarna nog een kudde wildebeesten en zebra’s gespot. We reden rustig verder naar de volgende waterput en ineens stak daar vlak voor onze auto een neushoorn over, wauw wat een geweldig beest, en wat groot…. Ook die kunnen we nu dus afvinken. Onderweg nog vele zebra’s, springbokken en wildebeesten gezien en ook vele mooie vogels, diverse soorten ooievaars, lepelaars en nog wat andere (heb nu mijn boekje niet bij de hand, dus kan het even niet opzoeken). Uiteindelijk kwamen we bij de uitgang, waar we allerlei controlevragen kregen en we uiteindelijk verder konden. Net buiten het park kwamen we nog vele blokkades van dieren tegen: koeien, ezels, geiten voor ons het ‘normale’ dierenrijk. We hebben zo’n 400 km gereden naar Grootfontein. Onderweg een paar verkeerscontroles gekregen maar gelukkig na wat checks konden we gewoon doorrijden.
Net voorbij Grootfontein kwamen we aan bij onze accomodatie van vannacht, Roy’s Rest Camp. Wat een leuke kneuterige accomodatie. Een gezellig lemen hutje, vlakbij een waterput, leuke bar en vanavond genoten van een heerlijke boerenkos ( gewoon eten wat de pot schaft, in dit geval een stroganof van oryx vlees, kipcordonblue, rijst, pompoen, salades en als toetje een warme cake met soort vanillesaus).
Morgen kunnen we een beetje uitslapen en rijden we na het ontbijt richting Divundu, zo’n 400 km verderop.

Oh ja, we wilden ook iedereen bedanken voor de leuke reacties, erg leuk om te lezen!!!

Dag 4 Etosha van west naar oost

Nou om even met het laatste van vandaag te beginnen, we hebben zojuist de meest gave zonsondergang ooit gezien. Zo eentje die je je inbeeldt bij een Afrikaanse zonsondergang, waarbij de kleuren veranderen van blauw naar oranje naar roze….. wat geweldig!

Maar goed, nu met het begin beginnen, vanochtend om 6 uur opgestaan, de koffers gepakt en ontbeten. Om 7 uur zaten we in de auto om onze overtocht te maken naar de oostkant van Etosha, 150 km verderop. Intussen zijn we een klein beetje gewend hoe te rijden (gaten ontwijken) en waar op te letten. Doordat we nu voldoende tijd hebben, heb ik volop kunnen spelen met het nieuwe fototoestel, wat resulteerde in mooie close-ups. Aanrader voor iedereen, als je een bijzondere reis maakt, bezuinig dan niet op een goede camera.

Enkele hoogtepunten onderweg waren wederom de grote groepen dieren bij de waterputten, vandaag ook veel mooie vogels mogen spotten en in een smallere pad kwamen we oog in oog te staan met een gigantische olifant. Het stel dat ons tegemoet kwam rijden, waarschuwde ons om niet te dichtbij te gaan, want zij waren al opgejaagd door de grote grijze vriend. We hebben er een hele tijd gezeten, wat een mooi beest!

Vandaag hebben we gezien: giraf, olifant, heel veel zebra’s, springbok, wildebeest, oryx, kudu, damara dikdik, impala, wrattenzwijn, mangoes. En de volgende vogels (denken we): ruppelmees, zwarte ooievaar, secretaris, gabelracke, hombil, riesentrappe.

Vandaag ook volop genoten van de diverse landschappen die we tegen zijn gekomen. Van mooie gele rietvelden naar groene grassen, van kleine bosjes naar grote open vlaktes, van kale onbegroeide stukken naar gekleurde hei. Alles kwam je tegen gedurende de rit, schitterend.

Wederom een fantastische dag, waarbij we onderweg lekker gegeten hebben in Halali en rond 4 uur aankwamen bij onze overnachting, Namutoni camp.
Een Bush hutje aan de buitenkant, maar met een mooi groot hemelbed en ruime badkamer.
Na aankomst zijn we wat gaan drinken en een hele tijd gekletst met de serveerster, oa over de gevolgen van COVID in Namibië. Wat klagen we in Nederland toch met gezonde benen, hier weinig tot geen steun, geen werk, en nu de toeristen weer komen, wordt het salaris gehalveerd, pittig. Dus maar een flinke fooi achtergelaten.

Daarna, zoals gezegd naar de zonsondergang gaan kijken. Dadelijk weer op tijd naar bed, morgenvroeg op tijd weer naar de waterput voor de zonsopkomst en hopelijk vele dorstige dieren.

Dag 3 Etosha

Wat een mooie dag vandaag!

Vanochtend om 6 uur ontbeten en om half 7 vertrokken we met Jackson, onze gids, voor een tour van 4 uurtjes naar Etosha. Het was nog erg fris en pikkedonker. Na een kwartiertje kwam het ‘Lion King’ gevoel, een mooie rode zonsopkomst, weidse vlaktes en hier en daar wat boompjes.
Iets voor zeven kwamen we bij de poort aan, zodat we op tijd waren om de leeuwen te kunnen spotten bij de waterput… helaas had ook onze gids niet gerekend op de ambtelijke molen bij de ingang. De poort ging om kwart over 7 open, vervolgens moesten ook alle voorgangers nog een formulier inleveren en daarna kwam er nog een of andere controle. Al met al kwamen we te laat bij de waterput.

Niet getreurd, het avontuur ging toen toch echt van start. We gingen paadje na paadje in en vol enthousiasme wist Jackson ons veel bij te brengen over natuur en Namibië in het algemeen. Het hoogtepunt voor mij was toch wel de waterput, waar honderden dieren samen kwamen, zebra’s, springbokken, oryxen en jakhalzen. Ook hier weer het ‘Lion king’ gevoel.

Een opsomming van onze ‘vangst van de dag‘: rode antilope, hyena, cheeta, zebra, oryx, springbok, wildebeest, impala, jakhals, olifant, leeuw, secretaris (=een vogel); struisvogels, ovambo speer havik, en nog vele ander vogels.

Dus wat een succes, en wat hadden we geluk met onze gids. Eigenlijk zou onze tour om half elf voorbij zijn, maar Jackson wilde ons toch echt nog de leeuw en olifant laten zien, al waren beide dan op grote afstand (wat hebben we een super camera die ver kan inzoomen). Uiteindelijk waren we om 13.00 terug. Wat een avontuur.

De rest van de dag bijgekomen van de indrukken en rustig geluncht onder het genot van een frisse cocktail.

Nu we zoveel moois hebben gezien in de vroege ochtend, gaan we ook morgen maar vroeg op pad. We vertrekken dan naar onze nieuwe accomodatie Namutoni camp, aan de ander kant van het park. Het is 150 km over onverharde weg en we zijn van plan er de hele dag over te doen. Alweer zin in morgen!

Dag 2, Windhoek - Etosha

Nou, mat welk goed nieuws zal ik eens beginnen.

Allereerst….. mijn koffer is terecht!!!
Na een nacht goed slapen, vanochtend een uitgebreid ontbijt in Lodge de Vagebond en vervolgens weer richting vliegveld gereden. Wederom met behulp van een vriendelijke dame, had ik mijn koffer al snel terug, waarna we koers zetten naar Etosha. Toch erg fijn dat we niet hoeven te gaan winkelen maar al snel naar het noorden kunnen afreizen.

Het tweede goede nieuws, de rit ging zeer voorspoedig. Waar ik nog dacht voornamelijk op onverharde wegen te moeten rijden, heeft Berry gelijk gekregen (jaja ik geef het toe) en waren de wegen volledig verhard, en van zo’n goede kwaliteit dat ze er in België nog wat van kunnen leren. Een korte stop gehad in Outjo bij the Farmhouse Restaurant, lekker gezeten, gegeten en gedronken. Daarna naar ons verblijf voor de komende 2 nachten, Etosha Safari Lodge. WOW!!! Leuk ontvangst, mooie accomodatie en geweldig uitzicht. Om 4 uur toch nog even naar het park gereden voor een eerste indruk. WOW! Alles wat we hadden bedacht over Namibië (behalve de rode duinen natuurlijk) hebben we gezien, gele vlaktes, mooie boompjes, vele dieren.

Het derde goede nieuws, al zoveel mooie dieren mogen spotten, helaas niet allemaal op foto, maar gedurende onze trip van Windhoek vliegveld naar Etosha National Park zijn we het volgende tegengekomen: Bavianen, impala’s, koeien, paarden, schapen, zebra’s, wildebeest, een of ander klein beest, en toen nog op het laatst een giraf.

Vanavond heerlijk gegeten bij de lodge, in de buitenlucht bij volle maan met een lekkere fles Afrikaanse wijn. Bijna romantisch hahahaha. Nog een Afrikaans klein optreden voor een jarige, wat een mooie versie van ’happy birthday’.

nu snel naar bed want morgenvroeg om half 7 begint onze game drive.

Dag 1, aankomst in Namibië Windhoek… een enerverende dag

De reis is voorspoedig verlopen, en vanochtend rond 08.00 uur zijn we in Windhoek aangekomen. Al een heerlijke temperatuur, strak blauwe lucht en mooie vergezichten. De Corona- en paspoortcontrole gingen vrij soepel en het viel meteen op hoe vriendelijk en vooral relaxed de mensen hier zijn.Na de controles lopen we door naar de bagageband, op zoek naar de koffers. De koffer van Berry stond al te pronken naast de band….helaas is mijn koffer nergens te bekennen. Er hing zo’n ontspannen sfeertje, dat er ook bij ons geen sprake was van paniek. De vriendelijke man van de bagage vertelde ons dat we niet de enige waren en verwees ons naar de juiste balie om navraag te doen. Bij de balie enkele wachtenden voor ons, maar ook daar een vriendelijk dame die ons verder heeft geholpen. Nu maar duimen dat de koffer morgen met de volgende vlucht aankomt!
Daarna eerst een Namibische Sim-kaart gehaald (waar zouden we zijn zonder internet, maar natuurlijk ook in geval van nood fijn om gemakkelijk en een stuk goedkoper, te kunnen bellen). Daarna naar de autoverhuur en daar liep alles voorspoedig. We hebben unne mooie rooie Kia.

Daar gingen we op pad naar onze eerste Lodge, nog een beetje onwennig. Wennen aan de auto, wennen aan de omgeving, wennen aan links rijden. We zijn nog geen 5 kilometer onderweg en daar zien we ons eerste wildlife… zomaar een baviaan langs de weg….wat gaaf. Een stuk verderop weer eentje…

Nadat we bij de Lodge zijn aangekomen, toch maar eerst even naar de supermarkt voor wat drinken en eten voor vanavond. Hier weer 2 leermomentjes

1) leer je valuta kennen voordat je geld geeft aan een jochie dat bij een parkeerplaats om fooi vraagt, NAD 200,- is een beetje overdreven (= €11,-). Maar ach jochie blij, die kan er misschien wel weer een week van eten

2) proosten op een mooie reis op zondag kan niet…. Op zondag mag er geen alcohol worden verkocht. Dan maar proosten met koffie, water en cola, ook leuk

vanavond op tijd slapen want morgen een lange dag, eerst naar het vliegveld om mijn koffer op toehalen. Mocht die er niet zijn, dan nog eerst winkelen. Vervolgens zo’n 400 km rijden naar Etosha, veelal over een gravelweg.

Het gaat vast weer een mooie dag worden

Het is zover!

Na een paar jaar geen verre reizen te hebben gemaakt, zijn we het koffers inpakken gelukkig toch niet verleerd. Nog een paar uurtjes en dan gaan we, we zijn d’r klaar voor.

Vandaag om 18.30 uur vliegen we van Schiphol naar Frankfurt en om 21.55 uur van Frankfurt naar Windhoek, waar we morgenvroeg om 08.00 uur aankomen.

Laat het avontuur maar beginnen